Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat is het verschil tussen een perilex en een eurostekker?

U kunt een perilex stekker heel makkelijk herkennen. Wanneer u de stekker uit het stopcontact haalt ziet u dat deze er anders uitziet dan een normale stekker. Een perilex stekker is bedoeld voor een driestanden schakelaar. U kunt dit gerust zelf controleren.

Hoe snel is er een monteur beschikbaar bij een storing?

Als je een service- en onderhoudsabonnement hebt bij Breman, word je zo snel mogelijk geholpen. In noodgevallen (bijvoorbeeld bij een gaslek) helpen we altijd direct. Bij extreme drukte proberen we minder urgente storingen (zoals een lichte lekkage bij een radiator) op een later tijdstip uit te voeren. Zo kunnen we garanderen dat onze klanten niet zonder verwarming en warm water zitten.

Hoe kan ik een storing melden?

Een storing kunt u melden door te bellen naar: 0900 – 821 21 74 (lokaal tarief).

Voor minder dringende storingen kunt u een formulier invullen. We nemen binnen 24 uur contact met u op (tijdens kantooruren).

Storing melden (formulier)

Hoe kan ik mijn afspraak verzetten?

Heeft u binnen 48 uur een afspraak met ons? Bel dan met telefoonnummer 0900 – 821 21 74 (lokaal tarief).

Voor afspraken die verder in de toekomst liggen kunt u een formulier invullen, bellen mag uiteraard ook. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Verzet uw afspraak

 

Ketel

Hoe vul ik mijn cv-ketel bij?

Bekijk onderstaande video en zie hoe je stapsgewijs je cv-ketel kunt bijvullen.

Ik heb geen verwarming, maar wel warm water, wat kan ik doen?

Veel cv-ketels hebben een zomerstand. Hierbij geeft de- cv-ketel alleen warm water. Controleer of de ketel niet op de zomerstand staat. Als dit niet zo is, dan kan het zijn dat er een kraan langdurig druppelt. De verwarmingsfunctie blokkeert daardoor. Je controleert dit door alle warmwaterkranen in huis kort open te zetten en vervolgens stevig dicht te draaien. Daarna kun je de cv-ketel resetten.

Mijn cv-ketel maakt een tikkend geluid, wat kan ik doen?

De cv-ketel heeft een warmtewisselaar. Bij het aanzetten van de warmwaterkraan vraagt de warmtewisselaar om op volle toeren water op te warmen. Het tikkende geluid van een cv-ketel komt waarschijnlijk door de uitzetting van ketelonderdelen en leidingen. Een tikkend geluid kan geen kwaad. Wij kunnen ons voorstellen dat dit wel vervelend is. Breman kan een afspraak inplannen om langs te komen en het probleem op te lossen.

Mijn cv-ketel maakt een fluitend geluid, wat kan ik doen?

Een fluitend geluid komt van de verwarmingspomp of de ventilator van de cv-ketel. Als je een fluitend geluid hoort, kijk dan of het geluid er alleen is bij het gebruik van warm water, of tijdens het verwarmen van de woning. Neem vervolgens contact op met Breman om de vervolgstappen te bespreken. Telefonisch: 0900 – 821 21 74 (lokaal tarief)

Ik heb een storing aan mijn cv-ketel, wat nu?

Voer een aantal controles uit. Check:

  • Of de waterdruk voldoende is (tussen 1,5 en 2 bar) op de drukmeter;
  • Of de kamerthermostaat en/of ketelthermostaat hoog genoeg staat;
  • Of de waakvlam brandt; als dat niet het geval is, probeer de waakvlam dan aan te steken;
  • Of er een code verschijnt op het display (als je een moderne cv-ketel hebt die voorzien is van een elektronische ontsteking, dan verschijnt bij storing een code in het display; je kunt dan op de resetknop op de voorkant van het toestel drukken);
  • Of de stekker in de wandcontactdoos zit;
  • Of de hoofdgaskraan/toestelkraan wel geopend is;
  • Of de zekering in de groepenkast heel is/omhoog staat;
  • Of de warmwaterkranen niet lekken.
Ik ruik gas bij de cv-ketel, wat moet ik doen?

Het is nooit goed als je gas ruikt, ook niet ergens anders in huis. Het is belangrijk om snel te handelen. Gas kan verstikking of ontploffing als gevolg hebben. Maak daarom geen vuur en laat lampen uitstaan.

Neem de volgende stappen:

  1. Open ramen en deuren
  2. Sluit de hoofdkraan van de gasleiding af en verlaat de woning
  3. Bel 112 of het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom 0800 –9009
  4. Maak geen vuur
  5. Doe lampen of elektrische apparaten niet aan of uit

 

Radiatoren

Hoe ontlucht ik mijn radiator?

Bekijk onderstaande video en zie hoe je stapsgewijs je radiator kunt ontluchten.

De radiatoren worden niet warm, wat kan ik doen?

Controleer eerst of de knoppen op de radiator wel goed openstaan en draai deze eventueel verder open. Werkt dit niet, probeer dan de radiatoren eerst te ontluchten. Bekijk op deze pagina de video en het stappenplan voor het ontluchten van de radiator.

Mijn radiator maakt een ruisend/borrelend geluid, wat kan ik doen?

Een ruisend of borrelend geluid in de radiator komt meestal door teveellucht in de installatie of door een te lage waterdruk. Teveel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een cv-ketel moet tussen de 1 à 2 bar liggen. Is er niet voldoende druk, dan kan het warme water niet helemaal rondgepompt worden. De oplossing is de cv-installatie bijvullen of ontluchten. Bij het ontluchten van de radiator is het handig om de radiatorkraan dicht te draaien, zodat er geen stroming in de radiator is. De luchtbel kan zich namelijk dan verplaatsen. Bekijk op deze pagina de video en het stappenplan voor het ontluchten van de radiator.

 

Kamerthermostaat

De kamerthermostaat geeft niets aan op het display, wat kan ik doen?

Misschien krijgt de cv-ketel geen stroom. Daardoor krijgt de thermostaat ook geen signalen. Check daarom eerst of de cv-ketel het wél doet. Doet die het wel, dan kan het zijn dat de batterijen in de thermostaat vervangen moeten worden. Of als je geen draadloze thermostaat hebt: draadbreuk. Bekijk daarom in dit geval of het draad goed verbonden is en niet los hangt.

De kamerthermostaat geeft een foutmelding op het display, wat kan ik doen?

Bekijk de code op het display van de kamerthermostaat. Check hierna het display van de cv-ketel. Staat ook hier een foutcode? Dan kun je een paar dingen doen:

  • Reset de cv-ketel. Op de cv-ketel zit een reset-knop om de ketel opnieuw op te starten(op de voorkant van de ketel). Kijk daarna of de foutmelding verdwijnt van het display.
  • Is de foutcode er nog steeds? Bekijk dan de handleiding van de cv-ketel.
  • Kom je er toch niet uit? En heb je een service- en onderhoudsabonnement bij Breman? Neem dan contact opvia:0900 – 821 21 74 (lokaal tarief).