IMG_2330

Avond- en weekenddienst: van scheldpartij tot loftuiting

Het is wellicht een van de meest ondergewaardeerde functies binnen Breman: telefonist(e). Naast de KCC-medewerkers binnen de diverse bedrijven, is er ook een avond- en weekendploeg actief. Breman Service Facilitair neemt met een team de honneurs voor alle bedrijven waar. En dat werk, dat weten alle telefonistes, is bij vlagen pittig. Maar gelukkig zijn er ook complimenten en soms hilarische gesprekken. “We hebben zeker ook een hoop lol met elkaar, we zijn een hecht team”, klinkt het eensgezind.

De avonddienst bestaat in totaal uit twintig mensen. In de avond en het weekend wordt er gewerkt in tijdsblokken. In principe in het weekend van 8-13 uur/13-17 uur/17-22 uur en doordeweeks van 17-22 uur. “Daarna neemt een extern bedrijf de nachtdienst voor zijn rekening, met als back-up een ervaren medewerker van de avonddienst”, vertellen de dames.

Calamiteitendienst
“Sommige collega’s hebben een verkeerd beeld van onze werkzaamheden”, vertelt Ineke Tuin (51). “Het is niet een kwestie van aannemen en wegzetten. Er komt zo veel meer bij kijken. We zijn het aanspreekpunt voor alle bedrijven. Niet alleen voor de service-, maar ook installatiebedrijven. Soms kan het in één gesprek worden opgelost, maar vaak moet het worden ingepland. En per vestiging is dat soms lastig in te schatten, dus ook voor de planner op onze afdeling liggen er iedere avond uitdagingen.” Henny Leeuw (62): “Bovendien merk je ook wel het verschil tussen overdag en ’s avonds. We zijn een calamiteitendienst en je ziet een bepaalde verschuiving. De mensen bellen steeds meer in de avond.”

Compliment
Boosheid wordt afgewisseld met een compli­ment: het maakt het werk van de avond­dienst niet alleen divers, maar eigenlijk ook heel leuk. “Natuurlijk, ik raak wel eens van slag als ik iemand aan de lijn heb die me uitscheldt voor van alles en nog wat. Maar aan de andere kant kunnen mensen gelukkig ook begrip tonen en af en toe ontvangen we een compliment. Of ze vertellen iets leuks. Dat is fijn”, vertellen Alma Nijman (41) en Corina Riezebos (43). De overige dames knikken instemmend om vervolgens lachend te vertellen over bijzondere telefoontjes. “We houden het zo af en toe bij in een schriftje, leuk om daar eens in te kijken.”

‘Opfriscursus’
De eerste ‘drukke’ periode hebben ze achter de rug. “Als het stookseizoen begint, dan is het altijd even flink aan de bak.” Als de telefoon gaat, werken de dames volgens een protocol. “We zijn geen monteurs, maar enige technische kennis kan soms erg waardevol zijn. Voor de start van het stookseizoen krijgen we altijd een ‘opfriscursus’ van een opleider in de bedrijfsschool. Op die manier blijven we ook bij als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen.”

Met de sfeer zit het op deze afdeling wel snor. Klagen staat niet in hun woordenboek. Dat beaamt ook Jolanda Klaver (47) die eerst als telefoniste werkte, maar nu als planner in het team. “We kunnen ook altijd op elkaar terugvallen. Verder wordt er ook goed gezorgd voor ons. Met kerst bijvoorbeeld worden we zeker niet vergeten.”

(Op de foto: het team van de avond- en weekenddienst, op vier collega’s na die niet aanwezig waren). 

avonddienst