Ik pak mijn kans

In het kader van het kernwaardentraject van Ons Breman DNA, hebben we een special uitgebracht. In deze special portretteren we een aantal medewerkers van Breman. Zij vertellen wat het inhoudt om te werken bij dit bedrijf, maar ook wat het DNA nou voor hem of haar betekent. In dit portret laten we Patrick Altenburg aan het woord.

Niemand heeft zekerheid in het leven. Dat weet ook Patrick Altenburg (26) maar al te goed. Toch is hij heel stellig op de vraag of hij over tien jaar nog bij Breman werkt. “Over tien jaar? Ja, dan werk ik zeker weten nog bij Breman”, vertelt hij met een glimlach. Hij vindt zijn werk leuk, maar er is meer. “Hoe het bedrijf in elkaar steekt, dat be­valt mij erg goed. Het sterke sociale karakter en het Breman systeem zijn fijne kenmerken. Als OR-lid bij Breman Service Drachten ben ik er ook continu mee bezig.”

Het kernwaardentraject voelt voor Patrick als een soort kers op de taart. Want alles wat het systeem met zich mee brengt, zijn juist belangrijke kernwaarden voor hem. Neem de medezeggenschap. “Dat je kan mee bepalen over belangrijke, maar ook minder cruciale beslissingen vind ik een prettig gegeven. Dat kan om de kleinste dingen gaan, maar ook om grote veranderingen. Dat maakt het juist ook zo inte­ressant.” Patrick kan zich helemaal vinden in de vastgestelde visie en het strategiehuis met haar pijlers. Voor hem dus bijna een ‘feestje’ om het als OR-lid te delen met collega’s op de vestiging. “Met de beschikbare middelen hebben we de verschillende fases gepresenteerd en uitgelegd. Dat deden we als OR samen met de directie. Bij ons was er altijd sprake van 100% positieve stemmen. Dat zegt wel genoeg lijkt me.”

Ook wat het traject voor hem persoonlijk betekent, maar ook op bedrijfsniveau kan hij zonder veel moeite beschrijven. “Enkele jaren geleden was het Breman systeem wat afge­zwakt. Maar met Ons Breman DNA realiseert iedereen zich weer waar je voor staat. Voor welk bedrijf werk je nou? Dan weet je weer voor wie en waar je het voor doet. Dat geeft mij een behaaglijk gevoel, dat zorgt weer voor een positief effect op hoe ik mijn dagelijkse werkzaamheden uitvoer.”

Het opleiden van personeel is binnen het strategiehuis een belangrijke pijler, vindt de Fries. Eentje die Patrick met beide handen aangrijpt. “Dat vind ik zo fijn aan Breman. Ik krijg de mogelijkheid mijzelf verder te ontwikkelen. Dat is niet alleen positief voor mij persoonlijk, maar uiteindelijk ook beter voor het bedrijf.” Vijf jaar geleden begon hij met het opleidingstraject als ventilatiemonteur in Drachten. Inmiddels is hij via onderhoudsmonteur doorgegroeid tot servicemonteur. En hoewel het niet direct past bij het werk dat ze doen bij Breman Service Drachten, volgt hij nu de opleiding tot servicetechnicus, dat meer bij Utiliteit past. Daarbij kan hij stage lopen bij Breman Zwolle. “Ik ben nu nog jong en ik zit nu nog in die flow. Ik pak m’n kans dus.”

Als Breman Service Drachten hebben ze wel een soort van ‘EHBO’ functie, dat wil zeggen dat als Breman Zwolle (Utiliteit) bij noodgevallen niet snel genoeg paraat kan zijn in het werkgebied van Drachten, dat zij het oppakken. “Dan is iedere kennis meege­nomen.”

“Bovendien”, gaat Patrick verder, “als monteur is iedere dag anders. Zoals ik er nu over denk ambieer ik nog lang geen ‘binnen’functie. Dat ik overal kom en mijn omgeving elke dag verschillend is, vind ik juist fijn. Maar ik weet natuurlijk niet hoe ik daar over een jaar of tien over denk. Maar dat ik dan nog bij Breman werk, daarover bestaat voor mij nu geen twijfel.”