Bij Breman Woningbeheer Zuid-West gaan we verder dan alleen installatie, service en onderhoud. We zetten ons, met Team Duurzaam Wonen, in voor aanvullende woningdiensten. Daaronder valt bijvoorbeeld het beoordelen van de technische staat of de energiezuinigheid van een woning. We leveren ook écht maatwerk, in dit geval voor opdrachtgever Stichting Hernieuwbare Warmte Ypenburg (HWY). HWY is een bewonersinitiatief dat, gezamenlijk met gemeente Den Haag en Pijnacker-Nootdorp en leverancier Eneco, als doel heeft gesteld om Ypenburg aardgasvrij te maken. Zij stelden de vraag: “Kan Ypenburg veilig en comfortabel de aanvoertemperatuur van het warmtenet verlagen?” Team Duurzaam Wonen neemt ons mee in het proces om tot het juiste advies te komen.
Warmteverlies en een hoge CO2-uitstoot
De wijken Ypenburg en de Venen omvatten circa 10.500 woningen die gebouwd zijn tussen 1995 en 2010. Een deel hiervan is in bezit van woningcorporaties en een deel van particulieren. Al deze woningen zijn aangesloten op een warmtedistributienet dat op relatief hoge temperaturen functioneert, namelijk maximaal 110 ºC in de winter en 70 ºC in de zomer. Het net wordt gevoed door een gasgestookte warmtekrachtkoppelingscentrale. Er is sprake van veel warmteverlies en daarmee onnodige CO2-uitstoot. Om dit te verminderen streeft de opdrachtgever naar een meer duurzamere oplossing. De vraag is of de installaties in de woningen goed genoeg zijn om voor langere tijd veilig en goed te functioneren. Hier kwam Breman Woningbeheer Zuid-West in beeld.
De kwaliteit van de binnenhuisinstallatie controleren
De binnenhuisinstallaties zijn al 15 tot 25 jaar geleden geïnstalleerd en het is de bedoeling dat ze nog lange tijd gebruikt gaan worden. Daarom moet worden vastgesteld of de staat van de verwarmingsinstallatie in de woningen goed genoeg is. De opdrachtgever kwam met een lijst van punten om te controleren. Het gaat dan onder andere om controle op lekkage en roestvorming van de afleverset, het afgiftesysteem en het leidingwerk. Ook bewonersgedrag en goed onderhoud spelen een rol. Team Duurzaam Wonen heeft die punten aangevuld en aangescherpt. Om een representatieve conclusie te kunnen trekken, wilde HWY een steekproef laten uitvoeren bij 370 van de 10.500 woningen.
Draagvlak creëren onder de bewoners
Bij het uitvoeren van een steekproef is het allereerst belangrijk om draagvlak te creëren voor het bezoeken van de woningen. Ook was een representatieve samenstelling gewenst. Dat betekent: een mix van huur- en koopwoningen, appartementen en vrijstaande huizen. De bewoners van alle 10.500 woningen zijn in één keer aangeschreven met de vraag zich aan te melden via een online formulier. Maar liefst een halfuur na livegang van het formulier waren de eerste 100 meldingen al binnen. “Binnen een dag hadden we 1200 meldingen van bewoners die graag mee wilden werken aan dit onderzoek,” vertelt Arnold Smits, teamleider Team Duurzaam Wonen.
Met zo weinig mogelijk handelingen zoveel mogelijk data
Hoe pak je de opnames van 370 woningen zo efficiënt mogelijk aan? Joachim den Breejen, adviseur bij Team Duurzaam Wonen, ontwikkelde een formulier dat bereikbaar is via een app op de telefoon. Dat formulier moest zo helder en concreet mogelijk zijn voor degene die de opname uitvoert. Met zo weinig mogelijk handelingen zoveel mogelijk data verzamelen. Van tevoren is er een test gedaan bij twee pilotwoningen om te onderzoeken of het formulier op een logische wijze was ingericht.
Vervolg van de opdracht
Inmiddels hebben Joachim en zijn collega-adviseur Juriaan van Kapel al ruim 200 opnames uitgevoerd. Aan het einde van de steekproef zal Team Duurzaam Wonen hun bevindingen presenteren aan opdrachtgever HWY. De samenwerking wordt door hen als zeer prettig ervaren. Frank Lentz van HWY vertelt: “Het voorstel van Breman om samen met alle belanghebbenden naar de pilotwoningen te kijken, gaf veel vertrouwen.” Hiermee is voorkomen dat het werkwijze gedurende het traject nog aangepast moest worden. Pieter de Leeuw vult aan: “Dat is de projectmatige aanpak van Breman die we als zo prettig ervaren. Dat zien wij echt als toegevoegde waarde.” Vanwege de vele belanghebbenden heeft het traject meermaals een beetje vertraging opgelopen. “Breman heeft veel geduld en tact getoond gedurende het proces,” vertelt Frank.
Werken bij Zuid-West is als thuiskomen
Joachim en Juriaan benadrukken hoezeer ze het naar hun zin hebben bij Breman Woningbeheer Zuid-West. Na een eerder dienstverband bij Breman van negen jaar, is Joachim er 20 jaar ‘even tussenuit’ geweest. Sinds november 2024 is hij weer in dienst bij Breman en dat voelde voor hem echt als thuiskomen. “Ik ben hier gestart en werd al snel de kartrekker van dit project. Deze opdracht inclusief het ontwikkelen van het formulier sprak mij erg aan. Het is echt maatwerk geweest.” Ook Juriaan is op een bijzondere manier in dienst gekomen. Hij zat tussen twee opdrachten in en werd aangenomen om zes weken lang een bijdrage te leveren aan dit project. Al na twee weken liet hij weten graag te willen blijven. En hij was van harte welkom. Arnold: “We zijn heel blij met deze mannen. Ze tonen veel eigenaarschap en initiatief. Precies wat wij zoeken binnen Breman.”
Heb je na het lezen van dit artikel een vraag over de aanvullende woningdiensten van Breman Woningbeheer Zuid-West? Neem dan contact op via teamduurzaamwonen@breman.nl