IMG_20210319_193224

“Alles wat we nu spannend vinden, is straks normale business”

25 maart 2021

De basis voor het Kenniscentrum Energietransitie bij Breman Woningbeheer staat inmiddels als een huis. Pakweg een half jaar geleden kreeg deze nieuwe ‘dienst’ vorm. De contouren waren daarvoor al door Mark Sprenkels, Manager bij het Kenniscentrum, en Ton Wolters (Manager Duurzame Warmteoplossingen Kenniscentrum) duidelijk in kaart gebracht. Met de komst van Peter Wagenmakers zijn ze qua personele bezetting in staat om gezamenlijk Breman als verduurzamingspartner op de kaart te zetten.

“Wat doen we feitelijk allemaal? Best veel eigenlijk”, vertelt Mark over de eerste behaalde wapenfeiten. “We zijn begonnen vanuit het idee eerst onszelf kenbaar te maken bij de vestigingen en alle directies binnen Breman. Dat gaat goed. Ze weten ons inmiddels te vinden. Er komen steeds meer vragen. De volgende fase is dat we nog meer bekendheid willen krijgen in de markt.”

Duurzame concepten

Dat moet zich uiten in vragen die bij het Kenniscentrum binnenkomen. Ook dat begint inmiddels te lopen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de contacten met woningcorporatie Actium uit Assen. “Uiteindelijk was dit een vraag die vanuit een fabrikant van warmtepompen kwam. De corporatie wil haar bezit verduurzamen, maar de leverancier wilde dat alleen doen met een installateur waar ze vertrouwen in hebben. Wij hebben geholpen door het specifieke complex door te rekenen. Aan de hand daarvan hebben we een aantal concepten neergelegd. Als voorbeeld: één concept zou grote bouwkundige aanpassingen vergen. We hebben hen laten zien wat die aanpassing voor effecten heeft op de schil. Tegelijkertijd hebben we de energiekosten in kaart gebracht. Maar ook een concept waarbij de schil minder ingrijpend wordt aangepakt en een andere warmtepomp toegepast. In deze berekening staat ook de besparing op CO2 en hoe dat weer in verhouding staat op de investering. Door meerdere concepten naast elkaar te leggen heb je een mooi praatstuk met zo’n woningcorporatie: wat is je doelstelling, waar wil je naar toe en wat kost het je. Door deze aanpak hebben we gelijk nieuwe complexen binnengekregen om door te rekenen”, vertelt Mark. En Breman Techniek zit aan tafel om de klus uit te voeren.

Stapsgewijs verduurzamen

En dat is precies de kracht van dit kenniscentrum, dat niet alleen toegang heeft tot de allernieuwste inzichten en slimste innovaties, maar ook weet wat de nieuwste producten zijn die belangrijk zijn in de branche. De kracht vertaalt zich ook in de potentie die het Kenniscentrum op een ‘luchtige’ manier weet uit te leggen. Simpelweg betekent het dat er altijd wel een duurzame oplossing voorhanden is. “Meestal leggen we die dan ook naast elkaar. Je kunt in een keer van het gas af, of je maakt een tussenstap. Een hybride oplossing, maar dan wel inclusief een advies naar volledig energiepositief. Samen met een woningcorporatie kijken we naar de ambities. Denken ze aan warmtenetten? Dan kijken we daar naar. We maken het allemaal inzichtelijk. Energiepositief in één keer of in twee stappen, waarbij we ons focussen op wat we vanuit installatietechnisch oogpunt kunnen doen.”

Onderscheidend vermogen

Maar waar maakt dit Kenniscentrum dan het verschil? Waar weet het Kenniscentrum Energietransitie van Breman zich te onderscheiden? “Het klinkt eenvoudig, maar het advies dat wij geven is op basis van ervaring en opgedane kennis. We kijken niet naar het product, maar naar de conceptoplossing en dat gedurende de hele levensduur. Waarbij comfort, bedieningsgemak en service wordt meegenomen. Collega’s in de markt creëren veel oplossingen op basis van theoretische of geleende kennis. Zeg maar, uit de boekjes. Een stevige onderbouwing blijft echter vaak achterwege. En stellen ze zichzelf niet de vraag: is het volledig te integreren in de huidige klantbehoefte, is het betaalbaar, bedienbaar en het gehele jaar comfortabel? Op het moment dat je iets in een woning gaat doen, moet je dat weten. Uiteindelijk doe je het ook voor de bewoner en zijn of haar toekomst.”

Samen kijken naar stappen

Dat betekent dat er een groot potentieel ligt bij het Kenniscentrum, we  willen ons nu kenbaar maken bij onze klanten. De huidige situatie rondom corona helpt niet, zegt Mark. Dat betekent ook dat het Kenniscentrum zichzelf continu aan het hervinden is. De focus ligt nu op het bedienen van de klant om samen naar de beste oplossing te kijken en dat met een volledige onderbouwding. Een bewezen concept zo blijkt. “Weet je, een kleine stap is beter dan geen stap. Je kunt je ook klaar maken voor de toekomst. Iedere woningcorporatie kan bij ons aanbellen. Al is het bij reguliere ketelvervanging: wat kan ik nu al doen, zelfs met beperkte budgetten? Die vraag stellen, betekent er al mee bezig zijn. Mijn ervaring is dat als je doelstelling te hoog is, dat dit wel eens kan leiden tot helemaal geen beweging. Samen kijken naar de stappen die wél kunnen!”

“Want als wíj niet de vraag beantwoorden, gaat een ander het doen.” Van onderscheiden, naar het zien van de potentie en het daadwerkelijk actief handelen. “En uiteindelijk denk ik dat ons Kenniscentrum in deze hoedanigheid over een paar jaar niet meer bestaat. Dat wil zeggen dat onze eigen vestigingen zelfstandig met de kennis en kunde aan de slag kunnen. Laat ik het zo zeggen: alles wat we nu spannend vinden, is straks normale business. Daar werken we naartoe.”

Doorontwikkelen

Het Kenniscentrum zal zich langzaam ontwikkelen en doorgroeien tot wellicht een adviescentrum. Maar dan wel in de breedste zin van het woord. “Ik denk dat het concept advies straks een standaard product is, wat gewoon uit een tool komt rollen en dat als onderdeel van het totaal. Dus mijn ambitie is dat het Kenniscentrum in 2030 niet meer bestaat. Dat we onszelf overbodig hebben gemaakt. Voor het Kenniscentrum zie ik ook nog een rol weggelegd in het geven van trainingen en opleidingen of het verzorgen daarvan. Het ondersteunen om samen het kennisniveau in de verschillende lagen te vergroten. Of dat nu binnen Breman is, of bij woningcorporaties: we zien dat het noodzakelijk is, maar ook heel effectief. Bijvoorbeeld een basistraining voor ondersteunende medewerkers, of theorie bijleren voor uitvoerende medewerkers. We kunnen medewerkers van woningcorporaties uitleggen hoe zij bewoners kunnen helpen met hun vragen over nieuwe producten. Maar ook beslissers, ‘hoger in de boom’. Hoe stellen zij de slimme vragen? We kunnen ze gaan helpen een betere gesprekspartner op het verduurzamingsvlak te worden.”

DSC_0053